Spring naar inhoud

Verrassend Sint Maartenszee

Onverhard pad (deels)

Beoordeel deze route

Oranje route vanaf startpunt Sint Maartenszee (5.7 km)

Kijk voor meer wandelverhalen op Westphil Wandelt.

Op een bewolkte zondagochtend rijden we naar Sint Maartenszee. Het wandelstartpunt Sint Maartenszee staat net een stukje te dichtbij Speelpark De Goudvis, waardoor we de afslag van het parkeerterrein missen. Gelukkig is er een rotonde en is het terrein heel snel gevonden. We parkeren de auto achter de wat gedateerde vakantie-appartementen. We steken de weg over en beklimmen gelijk een trap om van het uitzicht te genieten.

Er wonen niet veel mensen in Sint Maartenszee (slechts 40 in 2021), maar er zijn wel heel veel vakantieparken en campings. Het dorp kent geen lange bestaansgeschiedenis en is heel organisch gegroeid. Het recreatiedorp is huisje voor huisje opgebouwd door agrariërs uit het gebied. Toeristen komen hier voor de rust, het strand en de mooie natuur.

- De trap beklimmen we niet alleen voor de lol. De route gaat er ook langs. -

Vanaf het uitzichtpunt kunnen we ver kijken. Aan de linkerkant zien we de Kernreactoren van Petten, maar ook het duinlandschap. Voor ons en aan de rechterkant zien we nog meer duinlandschap en grazende Galloway koeien.

- Het duinlandschap met verderop de Kernreactoren. -

Wat een leuke vlonderbrug

We lopen de trap af en moeten even zoeken waar we heen moeten. We lopen rechtdoor en ontdekken de oranje pijl die ons naar een duinmeertje leidt. We zijn meteen enthousiast!Wat een leuk vlonderbruggetje, daar moeten we wel foto’s van maken.

- Leuk zo'n pad over het water. -

Het pad over de vlonder is niet heel erg lang, en dat is wel een beetje jammer. Wij willen wel meer van dit soort paadjes graag!

- Kijk hoe leuk! -

Niet naar zee

Het is toch elke keer weer een verrassing waar de pijlen ons naar toe sturen. Als het aan mij lag, was ik meteen richting zee gelopen, maar dat is hier niet de bedoeling. We lopen zelfs een stukje terug richting de Kernreactoren van Petten.

- Mooie paden. -

Het is heerlijk rustig in de duinen. Hoe hoger in de kop van Noord-Holland hoe rustiger het wordt.

- Altijd fijn in de duinen. -

Kernreactoren van Petten

- Langs de industrie. -

Het reactorcentrum in Petten is een nucleaire faciliteit, die onder meer een kleine kernreactor huisvest: dehogefluxreactor. In de hogefluxreactor worden radioactieve isotopen geproduceerd, die na chemische bewerkingen aan ziekenhuizen worden geleverd voor diagnostiek en voor de bestrijding van kanker. De reactor in Petten produceert een derde van de medische isotopen wereldwijd.

- Gelukkig lopen we maar een klein stukje langs de kerncentrale. -

Hoe interessant ook, wij lopen liever door het bos en gelukkig is er genoeg bos en duin om ons heen.image

- Inmiddels zijn we alweer bij knooppunt 28. -

Geen loslopende honden

In de duinen, waar de koeien lopen te grazen mag de hond niet los. Wij zijn de Galloway koeien alleen aan het begin en aan het eind tegengekomen, maar dat wil niet zeggen dat je de hond los mag laten lopen.

Wij komen een man tegen, die wanhopig roept naar zijn hond. De hond heeft verderop een konijnenhol gevonden en gaat echt niet terug naar het baasje. Wij lachen om de ondeugende hond en een beetje om de man.

Op het strand mag de hond los (buiten het seizoen), maar in de duinen niet. Zo simpel is dat.

- Af en toe komen we een fietser of wandelaar tegen. -

Een goede conditie is vereist

Bij knooppunt 40 komen we bij een voor ons bekende plek. Als je één keer naar boven bent geklommen op dit duin dan vergeet je dat nooit weer. We moeten toegeven: het duin is niet zo hoog als het Klimduin bij Schoorl, maar het is echt een uitdaging!

- Een hele klim. -

Vol goede moed begin ik aan de klim. Ik kan dit, ik ben tenslotte een hardloopster. Om halverwege erachter te komen dat ik dit helemaal niet kan en dat het nog zo’n eind naar boven is.

- Het is toch gelukt, ik ben boven! -

Als je eenmaal boven bent is het uitzicht zo mooi dat je de inspanning meteen vergeten bent.

- Aan de ene kant zie je dit. -

- En aan de andere kant dit. -

Een fijn stuk over het strand

- Knooppunt 73 staat op een heel mooi plekje. -

Het is eb en als ik op de app van Wandelnetwerk Noord-Holland kijk zie ik dat we door het water lopen. Het is handig om de app erbij te houden, want langs het water staan natuurlijk geen routepaaltjes.

- Het is heerlijk om een stuk langs het strand te lopen. -

Er loopt een pleviertje langs de kustlijn die af en toe een schelpje te pakken heeft. Zo grappig hoe snel het vogeltje kanlopen. Iedere keer als we hem op de foto willen zetten, zijn we te laat. Verderop zien we er nog een paar. Eigenlijk moet je ze filmen; ze zijn het leukst als ze bewegen.

- Ik kan hier zo van genieten. -

We passeren twee strandpaviljoens. Als eerste komen we lang paviljoen NewZuid, die ook in de winter open is vanaf 11:00 uur. Verderop bij Paviljoen Noord, die in de winter gesloten is,gaan we de duinen weer in.

- Nog even en dit paaltje moet uitgegraven worden. -

Voor degene die niet bij een paviljoen wil eten. Er staat een picknicktafel net voorbij de fietsenstalling. Ter hoogte van keuzepunt 91.

Het zwanenwater

Het laatste stuk van de route lopen we langs natuurgebied het Zwanenwater van Natuurmonumenten. Het ligt tussen Callantsoog en Sint Maartenszee en je vindt er de twee grootste natuurlijke duinmeren van West-Europa. Ondanks dat je het gebied vanaf deze kant niet kunt betreden, kun je er wel van genieten.

Een wandeling in natuurgebied het Zwanenwater is trouwens ook een echte aanrader. Ga bijvoorbeeld in juni, wanneer hier duizenden orchideeën in bloei staan.

- Is dit een ondergelopen duinmeertje? -

En ook aan onze kant van de afrastering is van alles te zien. Wat een leuke laatste kilometer van de wandeling.

- Het laatste stuk van de wandeling is erg mooi. -

- Dit gedeelte van het Zwanenwater hebben we nog nooit gezien. -

We passeren ook nog een verrassend mooi duinmeer.

- Het duinmeertje. -

Tip

Bij knooppunt 31 slaan we linksaf en lopen we het duin over. Daardoor moeten we het laatste stuk langs de weg over het fietspad. Je kunt ook niet afslaan bij keuzepunt 31 en doorlopen via keuzepunt 61 naar 10 en terug naar het parkeerterrein. Dan wandel je een klein stukje hetzelfde als bij het beginpunt, maar je loopt niet langs de weg. Het was weer een fijne wandeling. Op naar het volgende ommetje!

Extra info

- Bij het eindpunt zien we de koeien weer staan, maar we willen niet poseren.. -

Link naar de route:

Oranje route vanaf startpunt Sint Maartenszee

Wij parkeerden: Zeeweg 69, 1753 BB Sint Maartensvlotbrug

LET OP: vanaf 7 februari 2022 is het eerste stuk van de Zeeweg richting Sint Maartenszee (tussen de N9 en Belkmerweg) i.v.m. werkzaamheden afgeloten voor doorgaand verkeer. Volg de omleiding om het Wandelstartpunt te bereiken.

Je volgt vanaf de parkeerplaats de oranje pijlen. Je komt langs de volgende knooppunten: 2, 10, 61, 92, 94, 52, 28, 40, 73, 93, 65, 91, 9, 31, 34, 45 en weer terug naar 2

Afstand: 5,71 km

- We hebben genoten van deze wandeling. -

Route verlengen

Als je de wandeling zou willen verlengen dan ga je bij punt 40 niet het strand op. Volg vanaf daar dan de blauwe route. Samen is het dan 9,61 km.

Voor de lange route volg je vanaf de parkeerplaats de oranje pijlen. Je komt langs de volgende knooppunten: 2, 10, 61, 92, 94, 52, 28, 40, volg daarna de blauwe pijlen en de knooppunten: 64, 27, 75, 14, 66 en pak dan de oranje pijlen weer op en de knooppunten: 73, 93, 65, 91, 9, 31, 34, 45 en weer terug naar 2

De blauwe route hebben wij in oktober 2019 gewandeld: Langs de kust van Petten

Meer wandelen in Noord-Holland

www.wandelnetwerknoordholland.nl

• QR codeOm deze route in de app te zetten: scan vanuit de app de QR code of voer het routenummer 167676 in.
  • 5.71 km
  • Gesloten routeGesloten route
  • Binnenkort gesloten routeBinnenkort gesloten route
  • MeldingenMeldingen
  • KeuzepuntKeuzepunt
  • Startpunt met informatiebordStartpunt
  • EenrichtingstrajectEenrichtingstraject
Startpunt Sint Maarten

Naar

Toon aanrijroute
Scroll onderstaande tabel horizontaal om meer te zien