Spring naar inhoud

Hauwert en het Egboetswater

Onverhard pad (deels) Verboden voor honden

Beoordeel deze route

Kijk voor meer wandelverhalen op Westphilwandelt

Boxweideroute (groen) 6,83 km

Witte Kerk Hauwert

Na lang zoeken hebben we weer een dorpje gevonden waar we nog nooit geweest zijn en je kunt er nog wandelen ook. We vertrekken richting het startpunt in Hauwert. Als we het dorp inrijden valt meteen het witte kerkje op. Het is nog vroeg en de lucht achter de kerk kleurt een beetje roze. We springen snel uit de auto voor een foto.

1a Ommetje februari 2023 - Wit kerkje // _aw02947-hdr.jpg (209 K)

De Nicolaaskerk is een blikvanger

De Nicolaaskerk was oorspronkelijk een Rooms-Katholieke kerk, geheel gewijd aan de Heilige Nicolaas. Later werd het een hervormde kerk en momenteel wordt het gebouw gebruikt als kantoorruimte. De kerk is sinds november 1971 een rijksmonument.

1a Ommetje februari 2023 - Spiegel wilgen // _aw02959-hdr-cep.jpg (276 K)

Het rijtje spiegelende knotwilgen.

Voordat we op pad gaan, steken we over voor een foto van een boerderij met een rijtje knotwilgen die we aan de overkant van het startpunt zien staan.

Wat een mooie nieuwbouw

We lopen weer terug naar het startpunt en volgen de groene pijlen door een steegje en langs een woonwijk richting het Egboetswater. Voor ons zien we een prachtig bloeiende boom, daar worden we gelijk vrolijk van. De lente komt eraan!

1a Ommetje februari 2023 -Bijna lente // _aw02965-hdr.jpg (151 K)

Bijna lente!

Een stukje verderop komen we langs prachtige huizen die uitzicht hebben het wandelpad en de weilanden met veel vogels waar we langs lopen. We zien heel veel ganzen, waterhoentjes en wat futen. Bij een eilandje staan een witte en een blauwe reiger naast elkaar te koukleumen en te vissen. Het zijn net twee oude mannetjes.

1a Ommetje februari 2023 - Huis // _aw02971-hdr-edit.jpg (260 K)

Mooi plekje om te wonen.

Egboetswater

We lopen verder richting recreatiegebied het Egboetswater; een prachtig, rustig gebied. Het is aangelegd in de jaren 70 bij de verkaveling van de omgeving. Rondom de mooie waterpartijen en sloten leven watervogels, libellen, en vleermuizen. Voor de libellen moeten wij later maar weer terugkomen en ook de vleermuizen hebben we niet gezien.

1a Ommetje februari 2023 - Laura op brug // _aw02980-hdr-cep.jpg (184 K)

De brug naar het Egboetswater.

Er zijn ook delen met struiken, bomen, vermolmde stammen met paddenstoelen en mos. Er wonen kriebelbeestjes, zangvogels en konijnen, maar ook uilen en andere roofvogels.

Het gebied is wijds opgezet. Vele (water)vogels gebruiken het Egboetswater als foerageerplek en als vlucht- en rustplaats. Voor natuurliefhebbers en wandelaars is dit een heel leuk gebied.

De vogels weten niet waar het natuurgebied ophoudt en de woonwijk begint, op de velden voor de huizen lijkt het wel drukker dan in het gebied waar ze alle ruimte hebben.

De Amerikaanse Windmotor

Verderop komen we een oude bekende tegen: de Amerikaanse Windmotor. In de lente van 2022 liepen we hier de Gouw- en Welenroute (geel) en kwamen we de Amerikaanse windmotor ook al tegen. Maar ondanks dat we al foto’s hebben, maken we gewoon nieuwe. In de winter ziet alles er heel anders uit dan in de lente

1a Ommetje februari 2023 - Amerikaanse molen in lente // _aw05844-hdr-cep.jpg (311 K)

De Amerikaanse windmotor in de lente.

De Amerikaanse windmotor is een windmolen die werd gebruikt bij het beheersen van het waterpeil. Met behulp van de windmotor werd water van een lager niveau naar een hoger niveau gezet, of andersom. Dit type molen is in Nederland in de eerste helft van de 20e eeuw veel gebruikt voor de bemaling van kleinere polders.

1a Ommetje februari 2023 - Amerikaanse molen in winter // _aw03004-hdr-cep.jpg (274 K)

De Amerikaanse windmotor in de winter.

De windmotor is eigendom van de Stichting Molen Sluispolder en is niet meer maalvaardig. De windmotor stond aan de rand van het Egboetswater, maar toen in 2009 dit natuur- en recreatiegebied met ca. 22 ha werd uitgebreid, kwam de motor in het Egboetswater te staan.

Waar zijn de schapen?

We volgen de pijlen door het natuur- en recreatiegebied. Het is er vrij open en het waait behoorlijk. Gelukkig komen we langs een groepje bomen. Dat scheelt een stuk.

1a Ommetje februari 2023 - Weinig bomen // _aw03016-hdr-cep.jpg (223 K)

Deze bomen houden niet heel veel wind tegen.

Na een tijdje komen we uit bij een hek met een opstapje dat leidt naar een heel hobbelig paadje. Het paadje is totaal niet geschikt voor nette schoenen of een rollator, maar dat hadden we al in de routebeschrijving gezien. Omdat je over boerenland loopt mag je hier niet met een hond komen. De schapen hebben echter vrij vandaag en wat later blijkt al een paar jaar. Wel zien we een haas wegrennen en dat vinden we eigenlijk nog leuker.

1a Ommetje februari 2023 - Overstapje // _aw03049-hdr-cep.jpg (283 K)

Het opstapje en het hobbelige paadje.

Verderop komen we een man tegen met een hond. Ik vraag aan hem of hij de hond over het opstapje gaat tillen, maar de man doet gewoon een rondje en gaat niet langs het schapenpaadje, waar volgens hem al drie jaar geen schapen staan.

1a Ommetje februari 2023 - Roeiboot // _aw03055-hdr-cep.jpg (282 K)

Er kwam een kano langsvaren.

Dronen

Eindelijk is de wind even gaan liggen en zijn we op een locatie beland waar het best wel eens leuk zou kunnen zijn om te dronen. Van bovenaf ziet het er toch nog een beetje anders uit. Echt een prachtig gebied met veel water leuke paden en bruggen.

1a Ommetje februari 2023 - drone beeld // dji_0720.jpg (305 K)

Mooi plekje om te dronen.

We bergen de drone weer op en lopen weer braaf achter de pijlen aan. Je kunt als je haast hebt ook gewoon rechtdoor langs het water blijven lopen, maar wij volgen de route met alle leuke omwegen over verschillende soorten bruggetjes.

1a Ommetje februari 2023 - Een van vele bruggetjes // _aw03028-hdr-cep.jpg (275 K)

Een van de vele bruggetjes.

Het Egboetje

Na een heel stuk langs het water, de Boxweide, wandelen we een brug over langs een parkeerplaats. Bij dit startpunt Egboetswater kun je ook de auto parkeren voor deze route. Er Starten ook nog andere wandelingen van Wandelnetwerk Noord-Holland.

1a Ommetje februari 2023 -Paadje // _aw03040-hdr-cep.jpg (301 K)

Een van de vele paadjes door het recreatiegebied Egboetswater.

We wandelen langs een gebouw van de IVN: het Egboetje. Hier starten diverse excursies van IVN West-Friesland. Bezoekers, schoolkinderen én volwassenen van het Egboetje beleven er mooie momenten.

1a Ommetje februari 2023 - Egboets // _aw03076-hdr-cep.jpg (304 K)

Het Egboetje.

Op het land bij het Egboetje was vroeger een kweker van sneeuwklokjes gevestigd. Sneeuwklokjes bloeien er nog steeds volop tussen de bomen. Zij zijn de eerste bloeiers en dan volgen de meidoorns, sleedoorn, winterakonieten, koekoeksbloemen, ereprijs, vergeet-mij-nietje, speenkruid en nog veel meer. Ook zitten er veel vogels en in de zomer vlinders.

Wij zien alleen een witte reiger, want het is winter en een hek verspert de weg dus kunnen we niet op onderzoek uit.

Stukje langs de weg

1a Ommetje februari 2023 - Grote hoorns // _aw03085-hdr.jpg (222 K)

Wat een mooie hoorns.

Aan het einde van de weg slaan we rechtsaf richting Hauwert. We komen niet meteen in het dorp uit en even zijn we bang dat we de laatste kilometers langs een kale weg moeten lopen. Gelukkig wordt de weg verderop veel leuker en kom je door het dorp Hauwert waar van alles te zien is. Ook hier ontdekken we nog iets leuks: Een koolveldje, met een fruitboomgaard en hele leuke schapen.

1a Ommetje februari 2023 - Groepje schapen  // _aw03101-hdr-cep.jpg (289 K)

De schapen, boomgaard en het koolveldje.

Hauwert

Hauwert is een dorp in de gemeente Medemblik tussen Nibbixwoud en Wervershoof. Het is van oorsprong een lintdorp, maar er is de laatste jaren bij de dorpskern veel nieuwbouw gekomen. Met alle boerderijen en weilanden heeft het dorp duidelijk nog een plattelandskarakter.

1a Ommetje februari 2023 - Oude boerderij // _aw03107-hdr-cep.jpg (288 K)

Prachtig hè zo’n oude boerderij

Het is niet helemaal zeker wanneer Hauwert is ontstaan, maar men denkt tussen 950 en 1050. De plaatsnaam komt sinds de 15e eeuw voor als ‘Hauwaert’. Van oorsprong heet het eigenlijk ‘Bokswoude’. In het dorp zijn boerenbedrijven, bollenbedrijven en fruittelers gevestigd. Wij vinden zo’n dorp met boerderijen en vrijstaande huizen wel leuk en kijken onze ogen uit!

1a Ommetje februari 2023 - Straat in hauwert // _aw03128-hdr-cep.jpg (277 K)

Mooi plekje in Hauwert.

Als we een huis met knotwilgen en een slootje aan het fotograferen zijn fietst er een man langs. Hij vraagt wat we aan het doen zijn. Ik leg uit dat we een foto maken van de sloot met de spiegelende knotwilgen en het huis. De man zegt trots: “Dat is mijn huis!” Ik vergeet helemaal te vertellen dat de foto van zijn huis in het ommetje van de maand komt, maar misschien ontdekt hij het zelf wel.

1a Ommetje februari 2023 - Je ziet het mooie huis niet // _aw03113-hdr-cep.jpg (337 K)

Er is niet veel te zien van het mooie huis.

We lopen langs nog veel meer mooie huizen en maken nog een paar foto’s.
Dan wandelen we langs landgoed de Robacher Watermolen.Het landgoed heeft een lange historie. Van boerderij naar meubelmakerij en tegenwoordig is het een trouw- en feestlocatie. Het ziet er heel gezellig uit. Ik zou er best een feestje willen geven!

1a Ommetje februari 2023 - Trouwlocatie // _aw03146-hdr-cep.jpg (272 K)

De Robacher Watermolen een trouw- en feestlocatie.

Hauwert is geen groot dorp en voordat we het weten zien we het witte kerkje weer en zijn we terug bij de auto.

1a Ommetje februari 2023 - Witte kerkje weer // _aw03176-hdr-cep.jpg (252 K)

Daar is het witte kerkje weer.

Extra info

1a Ommetje februari 2023 - papenveersloot // _aw03155-hdr-cep.jpg (306 K)

We passeren de Papenveersloot.

Afstand: 6.83 km

Link naar de route: Boxweideroute (groen)

Wij parkeerden bij het Startpunt Hauwert: Heemraad Witweg, 1691 EJ Hauwert

De route start bij wandelkeuzepunt 21, volg vervolgens de groene pijlen naar: 18, 19, 16, 17, 15, 11, 12, 13 en weer terug naar 21.

Meer wandelen in Noord-Holland:
www.wandelnetwerknoordholland.nl

• QR codeOm deze route in de app te zetten: scan vanuit de app de QR code of voer het routenummer 186837 in.
  • 6.83 km
  • Gesloten routeGesloten route
  • Binnenkort gesloten routeBinnenkort gesloten route
  • MeldingenMeldingen
  • KeuzepuntKeuzepunt
  • Startpunt met informatiebordStartpunt
  • EenrichtingstrajectEenrichtingstraject
Startpunt Hauwert

Naar

Toon aanrijroute
Scroll onderstaande tabel horizontaal om meer te zien