Spring naar inhoud

Rondje Volgermeer met uitstapje Broek in Waterland

Beoordeel deze route

Rondje Volgermeer (4,31 km) en met uitstapje Broek in Waterland (7,42 km)

Kijk voor meer wandelverhalen op Westphil Wandelt.

Let op: het uitstapje naar Broek in Waterland (3km) wijkt gedeeltelijk af van Wandelnetwerk Noord-Holland en is daarom niet meegenomen in de routekaart en geautomatiseerde routebeschrijving.

Over het hek

We parkeren bij startpunt Volgermeer. Het startpuntpaneel geeft aan dat we links af moeten, maar wij kiezen voor rechts. Gelukkig komen we al snel een gele pijl tegen en dit blijft goed gaan, want de wandelingen van Wandelnetwerk Noord-Holland worden altijd in twee richtingen aangegeven.

- Het fietspad is omzoomd met gele bloemen. -

We lopen over een fietspad dat omzoomd is met bloemen en komen uit bij een leuk bruggetje. Zoals gewoonlijk maken we overal foto’s van. We zijn blij dat het er zo mooi is, want tijd voor een ander ommetje hebben we niet.

- Een leuk bruggetje en alvast een voorproefje op een Waterlands huisje. -

Tot onze schrik komen we uit bij een afgesloten hek. Een bord vertelt ons dat het hek tussen 15 maart en 15 juli op slot in verband met het broedseizoen. Er geldt dan een hondenverbod.  Het is niet verboden voor mensen, maar een handig opstapje ontbreekt. Toch klimmen we over het hek, want dat kunnen we best. Als je niet zo goed kunt klimmen of de route wil lopen met je hond, kun je ook een klein stukje terug lopen en het fietspad langs het water nemen. Na 1,5 kilometer over de stapstenen pak je de route dan weer verder op.

- Het hek is dicht. -

Vogels zoeken

Het voelt toch een beetje of we iets illegaals doen en we zijn blij als we een mevrouw tegenkomen, die altijd over het hek klimt. Het is echt alleen voor de honden legt ze uit. Met een gerust hart lopen we verder.

We zien een vogelkijkscherm, maar als we door de kijkgaten kijken, is er geen vogel te bekennen. Naast het scherm klinkt het lied van een rietzanger en verderop zien we een rietgors. Ook hoort Adriaan een paar keer een baardmannetje, maar die laat zich niet zien.

- Overal waar we kijken zien we bloemen. -

Overal waar we kijken zien we bloemen, daarom lassen we een macro-momentje in en schroeven de macrolens op het fototoestel. We vergeten bijna dat we aan het wandelen zijn. Na een tijdje ruimen we de lenzen op en lopen we verder.

We zien gierzwaluwen, nog meer rietgorzen, libellen, een waterjuffertje en ook nog allerlei bloemen waar we de namen niet van weten. We zoeken er een paar op met de app: ObsIdentify.

Nog een hek en stapstenen

Natuurlijk is er nog een hek, want anders kun je een gebied niet afsluiten. Ook hier ontbreekt een wandel-opstapje. Met veel moeite klimmen we eroverheen. Na het hek moet je rechtdoor, maar wij lopen even naar rechts om bij de stapstenen te komen. Altijd leuk voor de foto en grappig om overheen te lopen. Hier komen we ook de eerste mensen met honden tegen, die deze route doen. De honden kunnen hier gewoon door het water lopen. Het is niet diep.

- Niet op de route, maar wel heel leuk en niet ver om. -

We lopen weer terug naar het pad en nemen daarna de eerste afslag rechtsaf. Er staat een gele pijl, maar je moet wel goed zoeken want er groeit van alles voor.

Vuilnisbelt

Oorspronkelijk is de Volgermeer een veenweidegebied. Nadat het veen was afgegraven werd het gebied gebruikt als vuilnisbelt. In de jaren 1960 werd er door meerdere chemische bedrijven tienduizenden vaten gif gedumpt met oogluikende toestemming van Amsterdamse ambtenaren. In maart 1980 werd het eerste gifvat bij toeval ontdekt.

De Volgermeer is de grootste en meest vervuilde locatie van Nederland. Omdat het terrein te groot is voor een bodemsanering is er gekozen voor een experimentele aanpak. Eerst is een deklaag van grond aangebracht, met daaroverheen een niet waterdoorlatende folie.

Over de folie is nog een laag grond gebracht. Daarbovenop wordt getracht natuurlijke veenmos vegetaties te ontwikkelen die door hun speciale eigenschappen kunnen bijdragen aan een duurzame en permanente isolatie van de vervuilde lagen eronder.

- Vanaf het pad kunnen we nog net deze lijnen zien. Adriaan is even de dijk opgelopen voor deze foto. -

In 2011 is het gebied voor het eerst opengesteld voor publiek. Het wordt goed ik de gaten gehouden vanwege eventueel mogelijke lekkage van verontreinigd grondwater.

Zoveel soorten bloemen

Als je van bloemen houdt kun je hier echt je hart ophalen. Overal waar je kijkt zie je de mooiste boeketten wilde bloemen. Er staan margrieten, moerasrolklaver, knoopkruid, ooievaarsbek, luzerne, geel- en wit walstro en nog veel meer.

- Een rietorchis. -

Het is heerlijk rustig, we komen nauwelijks mensen tegen en daarom laten we de drone even vliegen. Van boven lijkt het gebied op sawa’s; de natte rijstveldjes in Azië. Deze gaan geleidelijk dichtgroeien, eerst met riet en later met veenmos zodat er uiteindelijk een veenmoeras ontstaat.

- Een drone-foto van het Volgermeer. -

Paarden en schapen

Als we verder lopen komen er meisjes op paarden ons tegemoet. Gelukkig kunnen de paarden van het pad af, over de dijkjes lopen, want er is weinig ruimte om de grote paarden te passeren.

- De paarden kunnen over de dijk. -

Het pad gaat nu een hele tijd rechtdoor. Totdat we een gele pijl tegenkomen. We twijfelen even wat de bedoeling is en kiezen voor het rechter pad dat evenwijdig loopt aan het pad waarop we liepen. Gelukkig is dit de juiste keuze, want wij houden van wandelen en niet van omlopen.

We komen uit bij een boerderij met oudere lammetjes, of jonge schapen. We plukken gras voor ze. Wat blijkt: ze vinden ons gras veel lekkerder als het gras van het weiland waarin ze staan. Zo schattig!

Een dijkje met kuilen

Je kunt nu de gele pijlen blijven volgen en terug lopen naar het parkeerterrein. Wij maken een extra ommetje en wandelen nog even door naar het centrum van Broek in Waterland. Bij knooppunt 66 gaat de gele pijl rechtdoor, maar wij kiezen voor de groene pijl en slaan rechts af.

- Het kuilenpaadje. -

Er staat een bord met de tekst “slecht begaanbaar” bij het dijkje waar we overheen moeten. Het is niet slechter begaanbaar dan andere grasdijken waar wij vaak overheen lopen. Wel even uitkijken waar je je voeten neerzet, zodat je je niet verstapt in de vele kuilen.

We komen uit bij een klein speeltuintje met bankjes. Hier drinken we even wat en daarna vervolgen we onze weg achter de groen pijlen aan.

- Huis vlakbij de speeltuin. -

Richting historisch centrum

We lopen langs IJscafe Antonio. Het ziet er erg gezellig en aanlokkelijk uit. Het is er erg druk, dus wij slaan het ijsje over. We lopen over de brug over de Broekervaart en zien al wat pittoreske huizen en woonboten.

- Beeldschoon huis met kippen. -

De groene route (trambaanroute) gaat na de brug rechtsaf, maar wij gaan links en verlaten daarmee de lijnen van Wandelnetwerk Noord-Holland. We volgen de bordjes “historisch centrum”. Als je deze bordjes blijft volgen kom je uit bij een tunnel onder de N247 door.

- Vroeger leefde men o.a. van de walvisvaart. -

Nu we toch in de buurt zijn willen we ook het prachtige dorp bezoeken. Broek in Waterland heeft een beschermd dorpsgezicht met tientallen rijksmonumenten. Vanwege de slappe ondergrond zijn bijna alle huizen van hout en vaak geschilderd in een tint grijs die bekend staat als "Broekergrijs" en versierd met een deurkalf. De huizen hebben een ceremoniële voordeur. Deze werd gebruikt bij bruiloften en begrafenissen.

- Eén van de prachtige Broeker huizen. -

Na de tunnel slaan we rechtsaf en pakken de groene pijlen weer op. We lopen langs Burgemeester P.PH. Paulplantsoen een ouden-van-dagenhofje met twaalf huisjes.

Verderop komen we uit bij startpunt Broek in Waterland met wandelkeuzepunt 11. Wij blijven rechtdoor lopen totdat we niet verder kunnen en slaan daar linksaf.

- Het Burgemeester P.PH. Paulplantsoen een ouden-van-dagen hofje. -

Het Havenrak

Voor ons zien we de Broeker Kerk en natuurlijk lopen we er even heen. Je kunt ook verder naar rechts en voorbij de kerk wandelen om nog meer prachtige panden te ontdekken. Wij kiezen voor linksom langs het Havenrak te lopen.

- Rechts de Broeker Kerk en links de “Chinese Tent” of “Napoleonhuisje”. -

Als eerste valt het witte pagode-achtige theehuisje op. Het kent verschillende benamingen, waaronder ‘Chinese Tent’ en ‘Napoleonhuisje’. Bijna 200 jaar geleden schijnt keizer Napoleon hier een kopje thee te hebben gedronken met de burgemeester.

- Dit huis heeft ook nog een prachtige tuin. -

We lopen langs het Havenrak weer terug naar de tunnel onder de weg door. Kijkend over het water met aan de andere kant de prachtige huizen. Natuurlijk maken we weer veel te veel foto’s. Ter hoogte van Dorpsstraat nummer 14 lopen we een klein stukje rechtsaf om een fotootje te maken van het mooie blauwe huis.

- Die kleuren zijn zo mooi! -

Op Dorpsstraat 11-13 is restaurant de Witte Swaen gevestigd. Je kunt hier terecht voor een pannenkoek of een a la carte maaltijd. Ze zijn open van woensdag t/m zondag van 12.00 – 21.00 uur.

- Restaurant de Witte Swaen. -

Broek in Waterland daar krijg je nooit genoeg van.

Veel te snel zijn we weer terug bij de voetgangers- fietserstunnel. We wandelen weer terug richting Antonio’s IJscafé en slaan daar rechtsaf om de groene pijlen weer op te pakken.

- Het fietspad is best lang. -

We komen uit op een fietspad langs weilanden. Aan het einde van het fietspad is een bruggetje waarvandaan we een foto nemen van de vele waterlelies en het dorp in de verte. Na een klein stukje lopen zijn we weer terug bij de auto.

- Heel veel waterlelies. -

We komen hier nog eens terug, want we kunnen er geen genoeg van krijgen! Kun jij er ook geen genoeg van krijgen? Dan kun je ook het laarzenpad van 10,5 kilometer lopen. Lees dan wel eerst deze tekst grondig door:

Beide wandelingen doen en ergens overnachten? Ik heb gehoord dat Bed in Broek een aanrader is.

Extra info

- Uitzicht vanaf het bruggetje richting het historisch centrum. -

Rondje Volgermeer

Afstand Rondje Volgermeer: 4,31 km

en met het uitstapje naar het historische centrum Broek in Waterland: 7,42 km.

Wij parkeerde: Parkeerplaats Volgermeer, Broekergouw 38, 1027 AH Amsterdam.

Je volgt vanaf de parkeerplaats de gele pijlen. Bij het Startpuntpaneel van Wandelnetwerk Noord-Holland ga je rechtsaf. Je komt langs de volgende wandelkeuzepunten: 28, 50, 88, 66.

Daarna volg je de groene pijlen tot na de Langebrug (over de Molengouw). Waar de groene route hier rechtsaf gaat, kies je voor links. Vanaf daar volg je het bordje “historisch centrum”.

Volg de bordjes “historisch centrum” onder de N247 door en pak daar de groene pijlen weer op richting startpunt 11. Vanaf daar volg je de blauwe pijl tot aan wandelkeuzepunt 78 en vanaf 78 volg je weer de groene pijlen terug onder N247 door en vervolgens de richting wandelkeuzepunten: 79, 27, 89 en terug naar 28.

Let op: het uitstapje naar Broek in Waterland (+3km) wijkt gedeeltelijk af van Wandelnetwerk Noord-Holland en is daarom niet meegenomen in de routekaart en geautomatiseerde routebeschrijving.

Meer wandelen in Noord-Holland:

www.wandelnetwerknoordholland.nl

• QR codeOm deze route in de app te zetten: scan vanuit de app de QR code of voer het routenummer 176705 in.
  • 4.31 km
  • Gesloten routeGesloten route
  • Binnenkort gesloten routeBinnenkort gesloten route
  • MeldingenMeldingen
  • KeuzepuntKeuzepunt
  • Startpunt met informatiebordStartpunt
  • EenrichtingstrajectEenrichtingstraject
Startpunt Volgermeer

Naar

Toon aanrijroute
Scroll onderstaande tabel horizontaal om meer te zien