Spring naar inhoud

Startpunt Haarlemmermeerstation 41 afbeelding

Het Haarlemmermeerstation is een historische plek. Vanaf dit kopstation reden tussen 1915 en 1950 treinen richting Aalsmeer. De lijn was onderdeel van de Haarlemmermeerspoorlijnen, die eigenlijk nooit rendabel waren en dus na 35 jaar weer wer­den opgedoekt. Gelukkig is het fraaie stationsgebouw van architect De Bazel bewaard gebleven, net als het spoor tot in Amstelveen. Tegenwoordig rijdt hier de Electrische Museumtramlijn. Bedenk dat hier in de glorietijden van de spoorlijn ook de Olympische Spelen van 1928 werden gehouden.

  • Het Schinkelpad (geel) volgt aan weerszijden de oevers van het gekanaliseerde riviertje de Schinkel, tussen de Overtoom en het Nieuwe Meer. Tegenwoordig is de Schinkel samen met de Kostverlorenvaart hoofdvaarroute door Amsterdam. Aan de oevers zien we veel woonschepen en ook de tramremise van het GVB. Heel bijzonder zijn de boomstammen in Park Schinkeleilanden. De route gaat kort door het Vondelpark en daarna via het Emmaplein en de Lomanstraat met zijn kromme platanen.
  • De Olympiaroute (paars) is een wandeling door de Stadionbuurt. De buurt dankt zijn naam aan het Nationale Stadion dat aan de Stadionkade stond. Na de Spelen is het direct afgebroken en is alleen het Olympisch Stadion van architect Jan Wils overeind gebleven. Tussen het Noorder en Zuider Amstelkanaal werd Amsterdam-Zuid op­nieuw ingericht volgens het stedenbouwkundig plan van Berlage. Geniet er van de strakke lijnen en de lange lanen.